Stirile didactic.ro
Editorial
De ce s-a inventat didactic?
Stiri nationale
Raportul anual asupra starii sistemului national de învatamânt
Academiile CISCO din scoli, capata un statut oficial
Conversie profesionala pentru 3200 de cadre didactice necalificate din mediul rural
Noutatile didactic.ro
Limba si literatura roamna
Limba franceza
Matematica
Informatica
Invatamant primar
Fotografiile didactic.ro
Resurse - materiale ilustrative
Scoala mea
Forumul didactic.ro
Cum derulam un proiect?
Concursurile didactic.
Castigatori premii, vara 2005
Un concurs nou, cu premiu un laptop
TOP 10, didactic.ro
Cei mai activi utilizatori
De ce s-a inventat didactic?

Didactic.ro a fost creat ca un loc de intalnire al celor ce lucreaza pentru educatie, sunt interesati de modernizarea ei. Utilizarea calculatorului nu mai este un secret pentru nimeni, a produce un material electronic, oricat de simplu ar fi el, este la indemana celor mai multi. A venit si vremea nevoilor de resurse educationale pe care le putem gasi "pe net".
Aceasta nevoie de resurse  am incercat sa o rezolvam creand  comunitatea "didactic.ro" in care sutem consumatori si producatori de informatie. Astfel, portalul nostru a devenit un tezaur de materiale utile la clasa, elevilor si profesorilor lor.
In "cancelarie" se poarta discutii de pe FORUM, care  au condus la un schimb de idei interesant, in care multi colegi si-au lamurit problemele proprii sau au putut impartasi experienta profesionala.
Speram intr-o dezvoltare continua, intr-o imbunatatire a resurselor, cu ajutorul comunitatii didactic.ro

Va dorim succes!


Echipa didactic

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus

Raportul anual asupra starii sistemului national de învatamânt

Ministrul educatiei si cercetarii, prof. univ. dr. Mircea Miclea, a înaintat  Parlamentului, astazi, 14 octombrie 2005, Raportul anual asupra starii sistemului national de învatamânt. Raportul raspunde direct unei solicitari enuntate explicit în Legea Învatamântului (titlul IV, capitolul IV, art. 105, alin. 3):
„Ministrul Educatiei si Cercetarii înainteaza Parlamentului raportul anual asupra starii sistemului national de învatamânt, pâna la data de 15 octombrie. Concomitent sunt prezentate directiile si prioritatile de dezvoltare a învatamântului preuniversitar si superior. Raportul anual se da publicitatii.”
În contextul unei noi legislaturi, raportul are si o importanta dimensiune politica. Acesta îsi propune evaluarea, dupa noua luni, dintr-o perspectiva sistemic-obiectiva, a modului de aplicare a programului de guvernare în domeniul educatiei. Raportul ofera, de asemenea, fundamentare pentru formularea de politici educationale bazate pe evidente statistice.
Dintre problemele cu care se confrunta sistemul national de învatamânt, asa cum rezulta din acest raport, urmatoarele sunt cruciale:

1. Subfinantarea cronica

Desi media europeana a finantarii educatiei reprezinta 5,22% din PIB, iar în cazul noilor state membre este de 5,31% din PIB, în România s-a perpetuat o finantare de 4%. Chiar în anii în care s-a raportat alocarea unor sume de peste 4% din PIB, acest fapt se datora în realitate includerii în bugetul destinat educatiei atât a garantiilor nefolosite la credite externe cât si a resurselor proprii pe care le-ar putea obtine unitatile de învatamânt si care erau mult supraevaluate. Acest fapt a facut ca pe exercitiul bugetar sa avem, în realitate, mereu sub 4% din PIB. Fara o finantare la nivelul de 5% din PIB, sistemul national de învatamânt nu mai poate face nici un pas înainte.

2. Calitatea educatiei

Rezultatele la testele internationale (PISA, TIMSS, PIRLS) arata ca sistemul de învatamânt românesc este la nivel mediu sau sub media OECD. Aceste rezultate spun mult mai mult despre functionarea intrinseca a sistemului decât spun rezultatele exceptionale ale olimpicilor care, în mare masura, se datoreaza calitatilor personale si nu performantelor sistemului. În aceste conditii, implementarea mecanismelor de asigurare a calitatii la nivel de sistem si la nivel de institutie devine o necesitate.
 
3. Descentralizarea sistemului de învatamânt preuniversitar

Descentralizarea începuta trebuie continuata ferm, printr-o strategie coerenta. Toate deciziile importante privind personalul si executia bugetara trebuie sa ajunga la nivelul scolii si apoi la cel al consiliului local. Este principala cale de rationalizare a retelei scolare (care a ajuns în mediul rural la un raport de 10 elevi/profesor) si de reducere a costurilor.

Raportul face pentru prima data în România o analiza detaliata pe baza unui sistem national de indicatori ai educatiei, elaborat în conformitate cu sistemele internationale (OECD, EUROSTAT): „E timpul sa ne vedem pe noi însine prin aceeasi indicatori prin care ne vad altii pe noi si ne compara, în sistemul international”.
Implementarea cu succes a masurilor si a planurilor de actiune care decurg din acest raport implica doua conditii: sustinere politica si sustinere financiara.

Ministrul Educatiei si Cercetarii, prof. univ. dr. Mircea Miclea, precizeaza:
„Ramâne sa decidem daca avem maturitatea investirii în educatie, asa cum o fac toate tarile europene sau daca ne vom pune sperantele în geniul olimpicilor sau în apostolatul profesorilor, platind mai târziu costurile imense ale unei astfel de decizii”.
Ministrul educatiei întelege sa-si îndeplineasca toate obligatiile care îi revin pâna la numirea noului ministru.


sursa MEdC

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus

Academiile CISCO din scoli, capata un statut oficial

Ministerul Educatiei si Cercetarii si CISCO Systems au semnat un Memorandum de colaborare privind introducerea unor cursuri în curriculumul obligatoriu si specific din învatamântul profesional si tehnic

Ministerul Educatiei si Cercetarii si CISCO Systems au semnat astazi, 3 noiembrie 2005, un Memorandum de colaborare privind introducerea unor cursuri oferite de programul CISCO Networking Academy (CNAP) în curriculumul obligatoriu si specific din învatamântul profesional si tehnic.
La eveniment au participat directorul general al Directiei Generale pentru Învatamânt Preuniversitar, doamna Liliana Preoteasa, directorul general al Centrului National pentru Dezvoltarea Învatamântului Preuniversitar ssi Tehnic, doamna Madlen Serban, directorul CISCO Systems pentru România si Republica Moldova, domnul Bogdan Dragos Constantinescu si directorul regional CISCO Systems pentru Sud-Estul Europei, domnul Sandu Nicolai.
Potrivit acestui Memorandum, CISCO Systems va asigura suporturile de curs în limba engleza, accesul la sistemul de evaluare si testare online precum si formarea formatorilor de formatori. Ministerului Educatiei si Cercetarii îi vor reveni introducerea cursurilor CNAP în curriculumul obligatoriu în cele 122 de scoli din reteaua proiectelor PHARE TVET 2001-2003, asigurarea recunoasterii statutului formatorilor de formatori si a formatorilor CNAP, pregatirea formatorilor si a profesorilor-instructori, înregistrarea CNDIPT ca academie virtuala regionala CISCO si pregatirea suporturilor de curs în limba româna.

Sursa MEdC

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus

Conversie profesionala pentru 3200 de cadre didactice necalificate din mediul rural

3200 de cadre didactice necalificate din mediul rural sunt sustinute financiar de catre MEdC în vederea conversiei profesionale

Ministerul Educatiei si Cercetarii, prin Proiectului pentru Învatamântul Rural, proiect cofinantat de catre Banca Mondiala si Guvernul României, aloca suma de aproximativ 3 milioane USD pentru plata scolarizarii a 3200 de cadre didactice necalificate din mediul rural. Prin aceasta actiune se urmareste reducerea substantiala a acestei categorii de personal didactic în scolile din zonele rurale-
Miercurii, 19 octombrie, ministrul educatiei si cercetarii, domnul Mircea Miclea, a semnat ordinul nr. 5288, în baza caruia aceste programe de conversie profesionala se organizeaza în cadrul Universitatii din Bucuresti, Universitatii „Babes Bolyai” din Cluj Napoca, Universitatii „Alexandru Ioan Cuza” din Iasi, Universitatii „Transilvania” din Brasov, Universitatii de Vest din Timisoara si Universitatii Politehnica din Timisoara, la forma de învatamânt deschis la distanta.
Programele de formare sunt de trei tipuri:
- pentru absolventii de liceu care doresc sa se califice pentru a preda în învatamântul primar (în acest caz durata studiilor universitare este de 3 ani);
- pentru cei care nu au calificari în disciplinele pe care le predau (în aceasta stuatie, programele de conversie profesionala de nivel postuniversitar au o durata de 2 ani, în urmatoarele specializari: limba si literatura româna, limba si literatura engleza, limba si literatura franceza, istorie, geografie, matematica, chimie, fizica, biologie, educatie tehnologica. Pentru tehnologia informatiei studiile sunt de 1,5 ani);
- pentru personalul didactic din mediul rural care nu a absolvit modulul psihopedagogic (durata studiilor postuniversitare este de 1,5 ani).

Selectia cadrelor didactice participante s-a realizat tinând cont de urmatoarele criterii:
(i) Sa fi predat minim doi ani, din ultimii trei, într-o scoala din mediul rural;
(ii) Sa aiba domiciliul în mediul rural;
(iii) Sa aiba maxim 50 de ani;
(iv) Sa predea disciplina la care doreste sa se formeze;
(v) Sa fi depus formularul de exprimare a intentiei de a participa pâna la data de 01 Mai 2005.

Candidatii admisi vor semna un contract prin care se obliga ca dupa absolvirea programului de formare sa predea cel putin 4 ani într-o scoala din mediul rural sau sa se prezinte la urmatoarea sesiune de examene pentru ocuparea unui post în învatamânt, daca candidatii nu sunt titulari, si sa predea cel putin 4 ani într-o scoala din mediul rural.

Sursa: MEdC

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus

Limba si literatura roamna

Test de limba, stil, vocabular... (  doc - 49k )

Test de limba româna, clasele IX-XII (  doc - 39k )

Proba de evaluare, clasa a IX-a (  doc - 25k )

Proba de evaluare, clasa a X-a (  doc - 35k )

Propuse de:
TEODOR, SARACUT-COMANESCU
Liceul Pedagogic ZALAU
Localitatea: ZALAU, Salaj

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus

Limba franceza

Lectii:

Actes de langage: faire une invitation (  doc - 146k )
M comme médias (  doc - 177k )
Franceza - le portrait (  doc - 117k )
Franceza optional - anul II de studiu: le corps et la santé (  doc - 425k )
Lima Franceza: registres de langue : francais parlé (  doc - 26k )
Teste:
Passé composé (  doc - 38k )
Autotest en terminale (  doc - 32k )
Franceza - Evaluare finala clasa a Va (  doc - 31k )
Franceza - Autotest clasa a VIIa (  doc - 31k )
Franceza - fisa de lucru clasa a Va (recapitulare finala) (  doc - 22k )
Test clasa a XII-a - sintaxa (  doc - 42k )
Travail sur le lexique du net (  doc - 154k )

Propuse de:
Jinga, Corina
Liceul  Pedagogic
Galati
Limbi moderne, Franceza

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus

Matematica

Lectii:

Compararea numerelor reale; intervale (  doc - 181k )
Determinarea planului; piramida (  doc - 78k )
Pozitiile relative a doua drepte in spatiu; relatia de paralelism in spatiu (  doc - 209k )
Teoreme de paralelism in spatiu (  doc - 155k )
Compararea nr. reale; intervale (  doc - 183k )
Sisteme de doua ecuatii cu doua necunoscute (  doc - 117k )
Numere naturale1-2 (  doc - 64k )
Cercul (  pdf - 171k )
Formule de calcul prescurtat (  doc - 143k )
Simetria fata de un punct-fata de o dreapta (  doc - 76k )
Paralelogramul (  doc - 71k )
Triunghiul isoscel (  doc - 112k )
Dreapta perpendiculara pe un plan (  doc - 72k )
Asemanare (  doc - 100k )
Functii-clasa a 8-a (  doc - 168k )
Puncte, drepte, plane. (  doc - 96k )
Proiectii; unghiul unei drepte cu un plan. (  doc - 89k )
Teorema celor trei perpendiculare; unghi diedru. (  doc - 91k )
Triunghiuri congruente (  doc - 52k )
Relatii metrice in triunghiul dreptunghic (  doc - 184k )
Segmente proportionale. Teorema lui Thales (  doc - 133k )
Calcul de arii si volum. (  doc - 206k )
Numere intregi. (  doc - 146k )
Arii (  doc - 88k )
Distanta dintre doua plane paralele. Prisma (  doc - 320k )
Numere naturale 8; c.m.m.dc si c.m.m.m.c (  doc - 88k )
Numere rationale 1. (  doc - 93k )
Numere reale.Lectia1. (  doc - 97k )
Numere reale 2.Adunarea si scaderea (  doc - 69k )
Cilindrul (  doc - 67k )
Conul circular drept (  doc - 65k )
Trunchiul de con circular drept (  doc - 49k )
Test nr. 1 Trunchi de con (  doc - 68k )
Elemente de trigonometrie (  doc - 103k )
Numere zecimale.;cl. a 5-a Lectia nr.8 (  doc - 41k )
Ecuatia de gradul 2. (  doc - 52k )
Sfera (  doc - 34k )
Puncte, drepte, plane. (  doc - 81k )
Divizibilitatea nr. naturale. Lectia 1 (  doc - 69k )
Distanta dintre doua puncte; segmente (  doc - 38k )
Pozitiile unui punct fata de o dreapta (  doc - 40k )
Pozitiile relative a doua drepte (  doc - 50k )
Unghiuri Lectia 5 geometrie cl.6 (  doc - 37k )
Unghiuri -unitati de masura ; raportor; lectia 6 (  doc - 49k )
Operatii cu masuri de unghiuri Lectia 7 (  doc - 23k )
Unghiuri congruente, adiacente. Bisectoarea unui unghi. (  doc - 41k )

Teste:

Test de evaluare (  doc - 50k )
Test de evaluare semestriala (  doc - 44k )
Test de verificare-Multimi de nr. naturale (  doc - 29k )
Test de verificare- Proportii (  doc - 37k )
Test de evaluare Nr. 2 (  doc - 24k )
Test rezolvat (  doc - 172k )
Test nr. 1 examen (  doc - 49k )
Test nr. 1 functii (  doc - 22k )
Test nr. 1 divizibilitate (  doc - 24k )
Test n. 1 Fractii (  doc - 33k )
Test nr. 2 Fractii rationale (  doc - 26k )
Test 1 formule de calcul prescurtat (  doc - 25k )
Test nr. 1cmmdc si cmmmc (  doc - 22k )
Test nr. 25 examen (  doc - 41k )
Test nr. 2 Numere rationale (  doc - 23k )
Test nr. 1 Relatii metrice in triunghiul dreptunghic (  doc - 28k )
Test nr.4 numere reale (  doc - 25k )
Test de verificare nr. 2 Fractii (  doc - 26k )
Test nr.10 Functii (  doc - 40k )
Test nr. 5 adunarea si scaderea fractiilor (  doc - 24k )
Test nr. 10 Inmultirea fractiilor (  doc - 24k )
Olimpiada 2005 cl. 7 (  doc - 41k )
Test nr. 14 Impartirea fractiilor (  doc - 24k )
Test nr. 17 Fractii-operatii (  doc - 25k )
Test nr. 1 Elemente de trigonometrie (  doc - 28k )
Test nr. 4 Numere zecimale (  doc - 26k )
Olimpiade Maramures-februarie 2005 (  pdf - 183k )
Lucrare semestriala (  doc - 24k )
Concursul Grigore Gheba-2005 (  jpg - 235k )
Puncte, drepte. test nr. 6 (  doc - 22k )
Puncte, segmente Test nr. 8 (  doc - 25k )
Testare initiala Numarul 1 (  doc - 34k )
Unghiuri test nr. 3 (  doc - 29k )
Partea intreaga si partea fractionara Test nr. 1 (  doc - 46k )
Test nr.1 ecuatii cl.5 (  doc - 27k )
Unghiuri adiacente test 9 (  doc - 26k )
Unghiuri suplementare, complementare, opuse la varfTest10 (  doc - 24k )
Unghiuri formate in jurul unui punct. Test 22 (  doc - 26k )
Test 7Suma de numere naturale; calcul rapid (  doc - 25k )
Propuse de:

Virginia, Corcalciuc
Scoala nr.146 I G Duca
Bucuresti
Matematica

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus

Informatica

Lectii:

Start in Microsoft Word. Fisa de lucru (  doc - 67k )
Prezentarea ecranului Microsoft Word - Meniurile (  pps - 839k )
Microsoft Access - Initiere (  pps - 1314k )
Fisa de laborator. Studiul editorului de texte Microsoft Word (  doc - 567k )
Fisa de laborator. Studiul editorului de texte Microsoft Word (  doc - 34k )
Fisa de laborator. Studiul editorului de texte Microsoft Word (  doc - 733k )

Propuse de:
Elena, Iurkiewicz
Grup Scolar Vulcanescu
Bucuresti, Bucuresti
Informatica

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus

Invatamant primar

Lectii:
 
Numarul si cifra 4 (  doc - 216k )  ( 15 voturi )
Numarul si cifra 5 (  doc - 378k )
Numarul zece (  pdf - 242k )
LECTURA: Am pus la incercare cerul, de Lucian Blaga (  pdf - 265k )
Numarul si cifra 8 (  pdf - 207k )
Un smecher la lectie,de Mircea Santimbreanu - Fisa de lectura (  pdf - 233k )
Numarul si cifra 2 (  doc - 77k )
Numarul si cifra 5 (  doc - 57k )

Propuse de:
Ecaterina, Fodorean
Liceul.Teoretic.
Localitatea: Cluj-Napoca, Cluj
Invatamant primar

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus

Resurse - materiale ilustrative

"Ilustratii" din natura

Propunator
Leu Antohi
Paunesti
Vrancea
invataor

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus

Scoala mea

Imagini din scoala

Propunator

Cristina, Rusu-Marian
Scoala: Sc.Gen.16 si C.N. Al. Papiu. I
Tg. Mures, Mures
Matematica

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus

Cum derulam un proiect?

Sunt profesor de fizica (Emilia Pausan - Bucuresti, Liceul Teoretic "Tudor Vladimirescu") si chiar in vara aceasta am fost intr-un sat din judetul Valcea (Izvorul Rece, comuna Vaideeni) pentru a-i sprijini in organizarea de activitati ale unui Science Club. Aceste activitati se desfasoara in cadul proiectului european Hands on Science.

Proiectele, atunci cand sunt lansate, am un numar de parteneri. Dar, ceea ce am remarcat, de multe ori colaborarile cu si cu alte scoli decat cele incluse initial ca parteneri, au dat o dimensiune importanta acestor proiecte.

Dezavantaje:
finantarile pentru colaboratori vin greu, sau chiar nu prea vin.

Avantaje:
1. "Se intampla ceva" in scoala ta! Iar acest lucru este extrem de important, poate activa energii, initiative, creativitate, etc.
2. Primesti si o dipolma care atesta desfasurarea de activitati in cadrul unui proiect european. De ce sunt importante aceste diplome?
- Pt profesori ele pica bine la dosarul personal, dar atunci cand doresti sa initiezi chiar tu un proiect, este important sa prezinti ce experienta ai.
- Si pt elevi aceste diplome devin importante. Activitatile unui proiect scot in fata si elevi care nu au primit niciodata o diploma scolara, iar o diploma "europeana" le da o alta imagine de sine, reabiliteaza uneori chiar relatiile cu proprii parinti (incep sa colaboreze cu acestia pt realizarea unor activitati, iar aceasta colaborare ii ajuta sa se redescopere...). Mai mult, elevii din anii terminali ai liceului au inteles cat de important este sa ai acte importante pt un dosar personal care sa aduca continut unui Curriculum Vitae.

Lansarea unui proiect nu este un lucru simplu:
- trebuie sa stii sa-l scrii (este si aici o structura, trebuie sa reusesti sa-i convingi ca ai forta de a duce la bun sfarsit ceea ce propui, etc.)
- dar mai ales trebuie sa identifici oameni pe care sa te poti baza, altfel te trezesti ca vei munci singur si in aceste conditii proiectul va esua;
- este necesar sa te asiguri ca ai alaturi profesori / elevi care sa cunoasca bine cel putin o limba de circulatie europeana (trebuie sa poti comunica rapid si eficient cu partenerii straini, sa elaborezi materiale care sa fie accesibile si acestora, etc).

Este greu?
Atunci, este o provocare.
SUCCES!

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus

Castigatori premii, vara 2005

1. Daniel Popa, Orastie
2. Ecaterina Fodorean, Cluj
3. Florica Ion, Caracal
4. Ionel Diaconu, Dragusani, Bacau
5. Lorena Melnic, Bucuresti
6. Virginia Corcalciuc, Bucuresti
7. Mirela Barcan, Galati
8. Maricica Popov, Galati

In plus: ismseducativ@yahoo.com si caspan@4x.ro

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus

Un concurs nou, cu premiu un laptop

In curand pe didactic.ro, un nou concurs, cu premiu UN LAPTOP.
Vor putea participa la concurs, NUMAI utilizatori inregistrati. Grabiti-va sa va faceti conturi daca nu ati facut-o inca.
Regulamentul concursului va fi publicat in maxim 2 saptamani.


Comentariu:
Am 52 de ani si pana anul trecut nu am castigat niciodata vreun concurs.Asta pentru ca nu am avut incredere in competitii sau in mine!Un eveniment trist din viata mea m-a adus in comunitatea didactic.ro si fara sa doresc un premiu m-am angajat in activitatile initiate de echipa site-ului.Am castigat de atunci 3 premii constand in 8 CD-uri cu lectii interactive oferite de Firma Softwin si o vacanta de o saptamana in statiunea Tusnad.Nu stiu in ce va consta noul concurs,dar va pot asigura de impartialitatea juriului.Si daca nu sunt avantajati cei cu un "start"puternic ( mi se pare normal sa fie asa!)eu va sugerez sa aveti incredere in organizatorii concursului si,de ce?,sa aveti incredere in voi.Un LAPTOP nu poate fi castigat decat de un singur concurent,dar toti participantii vor fi castigatori prin experienta pe care o vor dobandi!Numai bine si SUCCES!

Ecaterina Fodorean, Cluj

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus

Cei mai activi utilizatori


1. Ecaterina Fodorean, Cluj
2. Daniel Popa, Orastie
3. Virginia, Corcalciuc, Bucuresti
4. Cristina, Rusu-Marian, Tg.-Mures
5. Cristina Dima, Galati
6. Florică Ion, Caracal
7. Mirela Barcan, Galati
8. Ionel-Catalin, Diaconu, Parva, Bacau
9. Liviu Ardelean, Sibiu
10. Lorena Melnic, Bucuresti

Aspirant la TOP:
Maria Mătrescu, Botosani

Comentariu:

Azi cand am ajuns acasa, am aflat cu multa bucurie, ca un curier mi-a adus premiul de la concursurile portalului nostru - al "dascalilor moderni"  ! (Vol. I-lectii interactive de Chimie, Fizica, Biologie si Geografie) Inca nu le-am vazut dar abia astept sa le parcurg! 

Vreau sa multumesc echipei didactic.ro reprezentata prin domnii Emil Onea si Octavian Costache pentru acest site care ne-a adus atatea oportunitati: de a ne etala munca noastra, de a observa cum lucreaza colegii din alte scoli din tara, de a fi la curent cu toate noutatile din lumea scolii, de a capata experienta in folosirea computerului, de a lega prietenii cu oamenii minunati care dialogheaza pe forum, de a ne arata liber opiniile in legatura cu problemele care apar in activitatea noastra de zi cu zi.

Le multumesc si le doresc succes tuturor celor care sunt si vor mai veni  pe acest site! Numai bine!

Pentru mai multe informatii dati click aici
sus